2008. június 12., csütörtök

A megtérés szemantikai formái

Gyülekezethez tartozás kétféle igénnyel

1. A „megtérő” csak a „látható gyülekezethez” kíván tartozni.

– Ez a könnyített evangélium (light evangélium) eredménye. Ennek működési formája: „Csak dönts Jézus Krisztus mellett, és ez elég! Mondd ki: 'Jézus, én elfogadtalak téged' , és üdvözülsz.” – mondogatják e formáció hívei.

– Értékelés: Itt, ebben az esetben a megtérés nem jár együtt bűnismerettel, bűnbánattal, nincs, nem érvényesül a szentség-követelmény, hanem csak a látható gyülekezet (egy helyi gyülekezet) rendtartásának elfogadása iránti igény.

2. Ebben az esetben a „megtérő” nem csak a látható gyülekezethez, hanem mindenek felett a Krisztushoz kíván tartozni.

– Itt a megtérés megtisztulni akarással jár együtt. A Kinyilatkoztatott Igének és Isten személyének megismerésére törekszik, és az ezekben történő növekedésével életváltozás következik be.

– Ez a megtérő sem bűntelen, de fáj neki a bűne, szégyelli, és szabadulni akar tőle, mert megismerte Jézus Krisztusban az igazságot.

– Radikális lépésre szánja el magát Jézus ismerete hatására: elvágja a bűnhöz, a bűn világát közvetítő hatásokhoz fűző kötelékét, és Isten kegyelméért eseng.

Megjegyzés: A földön élő keresztyénségnek kétféle megjelenése van: 1) A látható egyház/gyülekezet; 2) A láthatatlan egyház/gyülekezet. A második benne van az elsőben, de az első teljességgel nincs benne a másodikban. A „láthatatlan egyháznak” csak azok a tagjai, akik valóban újjászülettek, és „nevük be van írva az élet könyvébe.” Míg a látható gyülekezethez tartoznak mindazok, akik divatból, kényszer hatása alatt, bűneiket leplező vallási cselekmény okáért, vagy egyszerűen belenevelődtek a vallási közösségbe, de ezekkel együtt ide tartoznak azok is, akik valódi megtérés által lettek a Krisztuséi. E kétféle lelkiség jelenleg együtt él. Ez idő szerint a szétválasztást az Úr nem engedte meg (lásd Mt 13,28–29.37–43), az majd az ítéletkor történik, de némelyek részére tragikus következményekkel, mások számára megdicsőüléssel jár együtt. Felelősséggel tartozunk tehát mindazokért, akik a gyülekezethez csatlakoznak, hogy ne felületes döntés alapján tegyék, hanem a kegyelmi lehetőséget igazán megismerve hozzanak jó döntést.

2008. június 11., szerda

Keresztyén korszellem

"Light keresztyénség"

Az utóbbi évtizedekben fokozódó mértékben dívik a "light" evangélium és a könnyített Krisztus-tanítványság. Ezek a szokatlan kifejezések azt jelentik, hogy sok mai új hívő a Krisztushoz tartozását is új módon képzeli el.
A jelenség:
1. A hívők életében nemhogy titkos bűnök húzódnak meg, hanem nyíltan kimondják, hogy bizonyos tetteket ők vállalnak, mint például a házasság előtti nemi élet, és némely - a Szentírás által bűnnek nevezett - cselekedetet a legtermészetesebb módon cselekszik. Nincs lelkifurdalásuk, nem szégyenkeznek. "Ha nekem ez jól esik, kinek mi köze hozzá!" - mondják.
2. Vannak férfiak is, nők is, idősebbek és fiatalabbak is, akik úgy akarnak csatlakozni a gyülekezetekhez, hogy közben szexulási téren már átlépték a bibliai keresztyénség normáit: házasságot nem kötnek, flörtölgetve élnek, váltogatják partnereiket, miközben eltökélt szándékuk betagolódni egy keresztyén gyülekezetbe. Mások mint tagok egyszerűen élettársi kapcsolatot létesítenek, és megsértődnek, amikor a gyülekezetből kirekesztjük őket.
3. A gyülekezethez tartozás szándékát néhány esetben nem előzi meg az őszinte megtérés. Ezek elegendőnek tartják a döntést, de szükségtelennek a bűnbánatot és a bűnök elhagyását. Teljesen elfelejtik ezek az emberek, hogy egy szövetség megkötéséhez minimum két fél szüksége. Az egyik "igent" mond, de biztos, hogy a másik elfogadja ezt? Döntesz Krisztus mellett, és azt mondod: "Elfogadtam Krisztust", de nem gondolsz arra, hogy így bűnösen, szennyesen, bűneidből tisztulni nem akarva kedves vagy-e az Úrnak? Igaz, az Úr Jézus a bűnösökért jött, de nem kezd semmit azokkal a bűnösökkel, akik nem akarják elhagyni bűneiket. Az Úr angyala meghirdetve Jézus születését, a következő jellemzőt jelentette ki az Úrról: "Nevezd nevét Jézusnak, mert ő szabadítja meg népét bűneiből!"

Az igazi keresztyén a krisztusi életnormákat tűzi maga elé még a mai - közerkölcseiben mélybe hanyatlott - kor viszonyai között is.