2008. június 6., péntek

nosztalgia


Morgolódó

Gyermekkoromban, amikor rányílt a szemem a világra, még szelíd, béketűrő és jámbor emberek vettek körül. Úgy emlékszem, hogy a környezetemben élők talán soha sem akartak egymásnak ártani, de ha valaki mégis sérelmet szenvedett, a többiek mindent megtettek az illető lelki békéjének helyreállításáért. A gyermekkori hatások, a szelíd emberek életpéldái mind a mai napig elkísérnek. Vágyódom utánuk, mint az elvesztett éden után. Olyannak gondolom az igazi közösséget, mint amilyet a már elhunyt elődök példaértékű szelídsége valósított meg az akkori kis dunántúli keresztyén gyülekezetben. Az eltelt évtizedekben sok helyen megfordultam, de nem találtam már meg azt, amit keresek. Megváltozott a mai emberi (keresztyén) közösségek jellege. Ma más jelenségek figyelhetők meg mindenfele. Sok az önzés és a felszínesség a kapcsolatokban. Ridegek a kapcsolatok. Kevés az elrejtés, elrejtettség, ami az embereknek biztonságérzetet jelentene. Jobbára a kiszolgáltatottság eshetősége nyugtalanítja ismerőseimet, és gyakran engem is.

Lehet, ez az öregedés első jele! "Bezzeg az én időmben!" - szokták mondogatni más öregek, és észre sem veszik, hogy kifakadásuk idején is mennyi jó veszi körül őket.

Biztos, hogy az idő múlásával változnak a szokások, változik, módosul az életstílus. De ki mondta, hogy az idő múlása hatással van az erkölcsökre? Mindig is voltak az emberi történelmi idő során erkölcsi mélypontok, de ezt nem az idő, hanem egyéb körülmények idézték elő.

Szép volt a múlt időszaka. Főleg azért, mert gyermek és fiatal voltam. Szép a mai időszak is, kár morgolódni! Inkább lássuk meg a jó dolgokat! Igaz, ma talán túlságosan is sok a könnyed életstílust kereső ember - és ez óvatosságot követel a kapcsolatokban -, de ma is találkozhatunk becsületes, megbízható emberekkel. Olyanokkal, akik saját terheik hordozása mellett szeretettel és felelősen fordulnak embertársaik felé.

Álljon itt egy idézet Boros Lászlótól:

"Kerestem Istent, elrejtőzött előlem; kerestem önmagamat, nem találtam; kerestem testvéremet és megtaláltam mind a hármat."


Nincsenek megjegyzések: